Békaperspektíva Debrecentől Hortobágyig

DEOL
Áfra János - 2009. április 06.

 

A cikk folytatódik!
Következő oldal

Az ember nélküli tér torzításai a Debreceni Egyetem főépületétől a Nagytemplomon át a Hortobágyi Csárda bejáratáig... és vissza; a hortobágyi messzeségbe szürkült, leégett vagy megrogyott építményektől a patinás épületek alkotta hullámzó kőtömbökig. Utóbbiak egyszemű békaperspektívából, avagy a betondzsungel füvében heverő sörös dobozból kialakított camera obscurával. Debrecenből a Hortobágyra és vissza címmel nyílt tárlat a Mű-Terem Galériában Seres Géza fotóművész munkáiból.

A kiállítóteret a viszonylag kisméretű tematikusan összeforrt fényképek töltötték be, néhány valamivel nagyobb vászonra nyomtatott képpel kombinálva a keretezett munkákat. Közérthető, átlátható koncepció. A zsúfoltságérzetet az okozhatta, hogy a kiállítás anyaga az Épületek, építmények és romok Hortobágyon és a Másik Debrecen fotósorozat ötvözésével állt elő. A megnyitó előtt az első benyomásom az volt, hogy a művész minél többet szeretett volna megmutatni, emiatt kaphattak helyet az erős, egységes atmoszférájú alkotások mellett olyanok, amelyek néhol megbontják a falfelületek kompozícióit, s a figyelmet is megosztják. A megnyitón azután tovább fokozódott a zsúfoltságérzet, hisz a teret betöltötték a látogatók, akiket a magyar népi ének és dudaszó után Szentei Tamás köszöntött. A kulturális osztályvezető a Debreceni Önkormányzat díszoklevelével jutalmazta a hatvanéves, általa "aktivista művésznek" nevezett Seres Gézát, aki sokat tett azért, hogy a fényképészetet ne csak mint a valóságot leképző médiumot, hanem mint a világot átrendező, progresszív technikát ismerjük meg.

Fátyol Zoltán Csokonai-díjas festőművész később az alkotó pályáját ismertető, annak főbb állomásait értékelő beszéddel nyitotta meg a tárlatot. - Debrecen komoly fotós múltja ellenére a fotóművészet mindmáig nem nyerte el megillető helyét a városban - mondta az alkotó - pedig például az autodidaktaként nagy eredményeket elért Seres Géza (a Debreceni Új Fotóműhely alapító tagja, a Magyar Alkotóművészek Országos Egyesülete és a Magyar Fotóművészek Szövetségének tagja) munkássága jól fémjelzi a szakma helyi színvonalát. Külön figyelmet érdemel a tény, hogy a kiállító művész -, aki egyedüli debreceniként tagja az AFIAP Nemzetközi Fotóművész Szövetségnek is -, több nemzetközi versenyen is eredményesen szerepelt.