Virágok és aktok fotósa

Nészabadság Észak - Alföld
Tóth Dénes - 2000. 04. 25

 

A cikk folytatódik!
következő oldal

A beépített Debrecen keleti részén, egy városszéli vegyesbolt helyiségében rendezte be a műtermét dr. Seres Géza fotográfus. A Berzsenyi utcán túl rögtön ott a "nagy sömmi", a legelő felett megáll a levegő. Amúgy újgazdagok lakják a környéket, az amerikai földszintes házakról sugárzik a jómód - és az ízléstelenség. Mindazonáltal a forgalom híján bezárt fűszerüzlet csempézett falai igen alkalmas keretévé váltak a fotóművész szerteágazó tevékenységének: Ott függenek referenciaanyagai; fali naptárak, kiállításokat megjárt műalkotások, aktfelvételek és táncképek.
A kartotékdobozokból először a doktor úr "passziójának" anyagi alapjait megteremtő alkalmazott fotók kerülnek elő. A professzionális reklámokat készítő fényképész eltartja a tárgyak "lelkét" vagy a mozdulatok genezisét kutató, töprengő művész. A katalógusokban finoman komponált tárgyfotók (csapágyak, biotermékek), sajátos külső és belső felvételek (gyárak éttermek, fürdőszobák) és dinamizmust árasztó divatfotók kínálják magukat. A szívritmus-szabályozó gyógyszer imázsát egy öreg debreceni óragyűjtő műhelyében, a padlóburkolatét egy kilenc hónapos, hurkás lábú gyerek lépteiben találja meg.
A megrendelők elképzeléseit kihívásnak fogja föl; ha szükség van rá, hűtőkamrába zárkózik, ha kell helikopterre száll, hogy a valóság viszonylag rideg elemeiből -némi találékonysággal - új összefüggésekre leljen. Ennek a módszernek a leleményes megoldásai időnként túllépik az alkalmazott fotógráfusnak a marketingesek által megszabott kereteit. Egy csomagolóanyagokat előállító cég falinaptárához készült képsorozatból például kiállítás született. A tárlat a Válogatás a természet elemeiből címet viselte, és a város legelegánsabb galériájában mutatták be. Préselt virágok, csigák és kagylók, csontok és kavicsok voltak láthatók a felvételeken különös elrendezésben. A képalkotó elemek összeválogatásában olyan szabadsághoz juthat a fotós, mint a grafikus vagy a festő. Mert beavatkozott a látható valóságba. A tájat nehéz átrendezni, de ha szükségét érzi, homokot szitál, dombot épít, akácot irt -így teremt új valóságot. Képkivágatokat arról, ami rajtunk kívüli, s egyedül rá jellemző. Jeleket hagy, mint a bogár, amint áthalad a homokon.