Tárlatajánlat - Aktok ferde műfényben

Hajdú-Bihari Napló – Tárlatajánlat

Erdei Sándor
1997. 06. 09.

Seres Géza színezett aktfotókkal jelentkezett: mint oly sokszor, most is a nő-élmény fogta munkára a fantáziáját. A nő, mint esztétikumforrás, mint erotikát árasztó lény, a nő, mint dokumentálni való téma.

S ha már dokumentarisztikusan képezi le, akkor realistán vagy legalábbis realisztikusan. Nem szupermodellről van itt szó, Seres Géza különben is őrizkedik a szépség hazudásától. A hétköznapiság szépségét fedezi fel, a korántsem tökéletesség báját. Nem kell tökéletesnek lenni, ha úgysem lehet – mondja a művész. Ami az utólagos színezést illeti, sajátos technika ez, „találmány”, ha úgy teszik. A kék és zöld, (valamint ezek árnyalatai) a kedvenc koloritjai közé tartoznak. Az erotika visszafogott, fékezi a hétköznapisághoz való kötödés, a maga a színezés is elveszi az élét, viszont kompenzálásul más dimenziókat hoz, más lényeket sejtet, s ezzel zavarba ejti a szemlélőt. Fontos teendő ebben a művészetben a sajátos elrendezés, a beállítás is. Nem elégszik meg a naturista képekkel, működteti a fantáziáját, s végeredményben már-már fotófestményeket, fotógrafikát hoz létre. Vizuális költészetet alkot, a megrendezett alaplátvány fölemelkedik, megtelik a legkülönfélébb tartalommal, intellektuális jelenséggel, és esztétikai töltéssel.