Tündér táncol életet

Debrecen Újság – Mérték

Vitéz Ferenc: Tündér táncol életet
2003. 03. 12.

Új fotógaléria nyílt március elején Debrecenben, s a frissességet jelző szó többszörösen is szerepel a hírben: a kiállítótér az Újkerti Fotógaléria nevet kapta az Újkerti Közösségi Házban, a szakmai programozást pedig az ifjú kora ellenére is már számos hazai és nemzetközi sikert elért Debreceni Új Fotóműhely szervezi.

Rangos alkotások bemutatásával debütált a hely: dr. Seres Géza fotóművész mutatta be a Tündér-tánc című, fekete-fehér képekből álló sorozatát, tizenegy táncos tündérlányról huszonkét felvételt. Tünékenyek a lányok és a képek, valóban tündelények vonulnak előttünk végig két egymásra fotózott mozdulat között, felerősítve a mozgás dinamizmusát, ugyanakkor fel is oldva az erőt egy sejtelmes fátyolködben, meseerdő avarából s üde hajtásaiból ötvözve eggyé életet s halált.

A tündéreknek nincs nevük. Seres Géza hús-vér fantomjainak van: Eszti, Reni, Lizi, Zsuzsi, Zsófi, Marcsi, Hugi, Őbi, Kinga, Zita, Eni – ők a Modern Tánc-Játék Stúdió tagjai. Volt a művésznek egy korábbi sorozata is ugyanezekkel a lányokkal: akkor színpadi életet játszva próbálták a karakterükhöz megfelelő szerepet megtalálni. Most ki kellett lépni a szerepből, a természetben kellett természetesen viselkedniük, már amennyire tud természetesen viselkedni egy tündér. És ha már nevük is van, akkor címbe foglalás okán különböző karaktert feltételez a néző, a tündérek táncának tizenegy helyzetét és jellemét. De látunk-e vajon ennyi helyzetet?

A fák, a tisztás, a kőfal, a pad leszűkíti a mozgás terét, de a mozgás ugyanakkor ki is tágítja a tért, amennyiben más és más jellem tündökli be azt. Nos az egyetlen kifogásunk talán csak az lehet, hogy nincsen ennyi jellem. Mert mennyire más a pihenőpad karfáján egyensúlyozó Reni, mint a lóca előtt Kinga? Különbözik-e a fatörzsek közé zárt Zita a hasonló helyzetben bemutatott Zsuzsitól vagy Ibitől? Utóbbi annyiban más, hogy arca van. Nemcsak felismerhető arca, de karaktere van a mozgásának, a légies mosottságból és a bőr megfeszülésétől egyaránt átsugárzik az egyén, az erő. És saját arca van még Lizinek, Zsófinak és Eninek.

A nevek most nem mondanak semmit. Többet jelentenek a kérdések. A helyzet tesz-e karaktert, vagy a karakter formál helyzetet? Sikerült-e Seres Gézának megtalálni a tündék arcát? Előhozta-e a tánc a lelket? Azt hiszem, egyetlen igennel lehet válaszolni a kérdésekre, azzal az árnyalattal együtt, hogy leginkább csak az idézett nevek tündérei tudták összhangba hozni, ritmussá, igazi életté építeni a testet, a környezetet, a tárgyi világot és a lelket. Mert a tánc a lélek. A halálfélelem feloldása az, mint a szeretet. A legapróbb mozdulatban, ritmusban is ott van a saját arcú lélek. Seres Géza jól tudja mindezt. A lányok még csak most tanulják. Még nem mindegyik modell tündér.